Ga terug naar overzicht

 

Hoe stop ik zich herhalende gesprekken in mijn hoofd?

Print Friendly, PDF & Email

Het is vast heel herkenbaar voor velen onder ons, dat we soms hele gesprekken of discussies in ons hoofd voeren met iemand.

Het lijkt dan wel een obsessie, omdat je er nauwelijks mee kunt stoppen. Steeds opnieuw probeer je de ander in je hoofd te overtuigen, of een gesprek dat fout is gegaan volgens jou, te herstellen, het alsnog beter te doen door hele goede argumenten te bedenken of de juiste woorden en toon te vinden. Of je gaat een toekomstige ontmoeting alvast in je hoofd neerzetten, met hoe je op haar of zijn moeilijke gedrag zult gaan reageren. Er zijn redenen voor dit gebeuren. Soms wil je de ander overtuigen van zijn (of haar) ongelijk en de wereld of zijn omgeving bevrijden van zijn ‘vervuilende’, beschadigende of onjuiste denkbeelden. Soms ben je boos en wil je de ander gewoon nog straffen of pijn doen. Soms vind je dat je zelf iets fout hebt gezegd of niet hebt gezegd en probeer je die missers alsnog in je hoofd te herstellen. Of je voelt positieve gevoelens zoals bewondering of liefde en wilt met het gesprek in je hoofd met die persoon een fijne denkbeeldige ontmoeting en daarmee een fijn gevoel creëren.

Het kan het idee van voldoening geven of een goede voorbereiding zijn, maar soms leidt het nergens toe en kost het je alleen maar een hele hoop tijd, energie en een goede gemoedsstemming! Dan is het zaak om in te grijpen. Maar hoe doe je dat en wat werkt dan echt?

Je hebt misschien al ferm geprobeerd om de verhalen weg te duwen en in het nu te komen en te blijven. Het is een goede manier, maar als dat niet lukt, is er wat anders nodig.

Een manier is om het gesprek heel effectief voor te bereiden (als het in de toekomst plaatsvindt) en op te schrijven wat je gezegd wilt hebben, de juiste woorden zoekend, hoe je wel en niet wilt reageren, wat de valkuilen zijn, etc. Als je dat goed geconcentreerd hebt gedaan, er echt even voor bent gaan zitten, en als je je veroordelingen hebt losgelaten, zal het gesprek uit je hoofd kunnen gaan. Als dat niet het geval is, dan wil iets in jou nog gehoord worden. Dan kun je het volgende doen.

Soms is het nodig om de werkelijke, dieperliggende boodschap in het rondzingende verhaal in je hoofd te ontdekken. Wat wil dat verhaal jou eigenlijk zeggen? Waarom is het daar steeds? Luister goed. Je zult de boodschap dan vanzelf ‘horen’. Je hebt de juiste boodschap gehoord, als het verhaal stopt. Als dat niet het geval is, moet je nog even verder zoeken. Wat is het? Is het een waarschuwing? Is het een wijsheid? Is het nodig om de bijkomende gevoelens, zoals misschien boosheid, angst of verdriet te voelen? Dan is het goed om het volgende te doen.

Geef gericht je milde, meelevende aandacht aan de gevoelens die bij je verhaal ontstaan. Ga met je aandacht naar je lichaam, voel waar die gevoelens zich bevinden en blijf daar net zo lang bij tot je voelt dat het genoeg is. Belangrijk hierbij is om niet te proberen ze weg te krijgen of te veranderen. Het gaat alleen om de houding waarmee je je aandacht geeft. Die is zacht, uitnodigend, vriendelijk, geduldig, geïnteresseerd, e.d. Je brengt dan je aandacht uit je hoofd, naar beneden. Ook dat zal het verhaal stoppen. Het is dan niet meer nodig. Het wilde alleen gehoord en gevoeld worden.

En zo is het volgens mij met alles en iedereen: alles en iedereen wil met liefdevolle aandacht gezien, gehoord, erkend, gewaardeerd of bemind worden. Dat is toch mooi!

Facebook
Twitter
LinkedIn
Google+
https://www.liesbetscager.nl/artikelen/hoe-stop-ik-zich-herhalende-gesprekken-in-mijn-hoofd">
Volg mij via e-mail